6. VZDĚLÁVACÍ OBSAH

 

  1. Uspořádání vzdělávací nabídky

 

Naše vzdělávací nabídka je uspořádána do dvou částí. První je motivovaná pohádkami, které jsou nedílnou součástí  života dětí a má příznačný  název „ Ani den bez pohádky“.       

Druhá vzdělávací nabídka  nese název „Písničky a říkadla našich babiček“ a bude protkaná převážně lidovými písničkami a říkadly. Každá nabídka je určena pro jeden školní rok.

                                                          

 

Vzdělávací nabídka č. 1

 

„ANI DEN BEZ POHÁDKY“

 

 

6.1.1. INTEGROVANÉ BLOKY A JEJICH TÉMATA

 

V tomto školním roce jsme vzdělávací obsah uspořádali do 5 integrovaných bloků a jejich témat. Každé téma bude jedna pohádka, s jejíž pomocí přiblížíme dětem určitou oblast nebo problém. Myslíme si, že pro děti jsou pohádky poutavé a děti je mají rády. K dětem pohádky patří. Použijeme především naše české pohádky ať už staré, klasické nebo moderní, protože máme dojem, že pomalu ustupují zahraničním a děti je neznají. Proto jsme vzdělávací nabídku nazvali

 

 

„Ani den bez pohádky“

 

 

Názvy integrovaných bloků:

 

  1. Co přináší podzim
  2. Vládne paní zima
  3. Přišlo jaro do vsi
  4. Těšíme se na léto

 

 

 

 

 

6.1.2. CÍLE A OBSAH INTEGROVANÝCH BLOKŮ

 

 

 

  1. Co přináší podzim

 

      /Časové období přibližně září až začátek prosince (advent)/

 

Na začátku školního roku je pro nás prvořadá adaptace nových dětí na prostředí mateřské školy a režim v mateřské škole. Děti seznámíme s budovou, kamarády a zaměstnanci školy, s pravidly chování a důvodem, proč je třeba se těmito pravidly řídit.

Připomeneme si význam hygieny, zdravého životního stylu. Seznámíme se s názvy částí těla, orgánů, péčí o své zdraví a nezapomeneme na čistotu prostředí, péči a správné zacházení s hračkami a předměty kolem nás.

V dalších týdnech si budeme povídat o podzimu. Při delších vycházkách do lesa a

do polí budeme sledovat jeho barevnost, změny v přírodě, počasí, zkracování dne, lidi při práci na polích i v zahradách, nářadí, které používají. Povíme si o odletu ptáků, seznámíme se a ochutnáme nejrůznější zeleninu a ovoce.

 

Dílčí cíle

  • osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
  • uvědomění si vlastního těla
  • seznamování se světem lidí, kultury a umění, osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije
  • rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (koordinace a rozsahu pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka apod.), ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
  • rozvoj a užívání všech smyslů
  • osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví, o pohybových činnostech a jejich kvalitě
  • vytváření zdravých životních návyků
  • rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, vyjadřování)
  • osvojení si některých poznatků a dovedností, které předcházejí čtení i psaní rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka i další formy sdělení verbální i neverbální (výtvarné, hudební, pohybové, dramatické
  • rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, řešení problémů, tvořivého sebevyjádření)
  • posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radosti z objevování)
  • rozvoj schopnosti citové vztahy vytvářet, rozvíjet je a city plně prožít
  • rozvoj schopností a dovedností umožňujících pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit
  • seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému
  • rozvoj kooperativních dovedností
  • poznávání pravidel společenského soužití a jejich spoluvytváření v rámci přirozeného socio-kulturního prostředí, porozumění základním projevům neverbální komunikace obvyklým v tomto prostředí
  • rozvoj schopnosti žít ve společnosti ostatních lidí (spolupracovat, spolupodílet se), přináležet k tomuto společenství (k rodině, ke třídě k ostatním dětem) a vnímat a přijímat základní hodnoty v tomto společenství uznávané
  • seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu
  • pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit

Vzdělávací nabídka

  • manipulační činnosti a jednoduché úkony s předměty, pomůckami, nástroji, materiálem, činnosti seznamující děti s věcmi, které je obklopují a jejich používáním
  • delší vycházky do přírody s pozorováním podzimní přírody, lidí a mechanizace na polích při podzimních pracích
  • prohlídka a seznámení s budovou MŠ a nejbližšího okolí
  • činnosti zaměřené na porozumění pravidlům vzájemného soužití a chování, spolupodílení se na jejich tvorbě
  • Zdravotně zaměřené činnosti (vyrovnávací, protahovací, uvolňovací, dechová, relaxační cvičení
  • smyslové a psychomotorické hry
  • činnosti zaměřené k poznání lidského těla a jeho částí
  • příležitosti a činnosti směřující k ochraně zdraví, osobního bezpečí a vytváření zdravých životních návyků
  • poslech čtených či vyprávěných pohádek a příběhů, sledování filmových a divadelních pohádek a příběhů
  • aktivity podporující sbližování dětí
  • hry na seznámení s kamarády
  • přednes, recitace, dramatizace, zpěv
  • samostatný slovní projev na určité téma
  • výtvarné činnosti – hry s barvou, využití barevnosti podzimu
  • rozlišování ovoce a zeleniny pomocí všech smyslů
  • rozvíjení intonačních a pohybových dovedností pomocí písní a hudebně pohybových her

Očekávané výstupy

  • zachovávat správné držení těla
  • zvládnout základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci, běžné způsoby pohybu v různém prostředí (zvládat překážky, házet a chytat míč, užívat různé náčiní, pohybovat se ve skupině dětí, pohybovat se v písku)
  • osvojit si elementární poznatky o okolním prostředí, které jsou dítěti blízké, pro ně smysluplné a přínosné, zajímavé a jemu pochopitelné a využitelné pro další učení a životní praxi
  • chovat se a jednat na základě vlastních pohnutek a zároveň s ohledem na druhé
  • naučit se nazpaměť krátké texty, úmyslně si zapamatovat a vybavit
  • uvědomovat si svou samostatnost, zaujímat vlastní názory a postoje a vyjadřovat je
  • rozlišovat, co prospívá zdraví a co mu škodí; chovat se tak, aby v situacích pro dítě běžných
    a jemu známých neohrožovalo zdraví, bezpečí a pohodu svou ani druhých
  • mít povědomí o některých způsobech ochrany osobního zdraví a bezpečí a o tom, kde
    v případě potřeby hledat pomoc (kam se obrátit, koho přivolat, jakým způsobem apod.)
  • pojmenovat části těla, některé orgány (včetně pohlavních), znát jejich funkce, mít povědomí o těle a jeho vývoji, (o narození, růstu těla a jeho proměnách), znát základní pojmy užívané ve spojení se zdravím, s pohybem a sportem
  • vědomě napodobit jednoduchý pohyb podle vzoru a přizpůsobit jej podle pokynu
  • vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů (sluchově rozlišovat zvuky a tóny, zrakově rozlišovat tvary předmětů a jiné specifické znaky, rozlišovat vůně, chutě, vnímat hmatem apod.)
  • zvládnout sebeobsluhu, uplatňovat základní kulturně hygienické a zdravotně preventivní návyky (starat se o osobní hygienu, přijímat stravu a tekutinu, umět stolovat, postarat se o sebe a své osobní věci, oblékat se, svlékat, obouvat apod.)
  • zvládat jednoduchou obsluhu a pracovní úkony (postarat se o hračky, pomůcky, uklidit
    po sobě, udržovat pořádek, zvládat jednoduché úklidové práce, práce na zahradě apod.)
  • mít povědomí o významu péče o čistotu a zdraví, o významu aktivního pohybu a zdravé výživy
  • správně vyslovovat, ovládat dech, tempo i intonaci řeči
  • pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
  • domluvit se slovy i gesty, improvizovat
  • popsat situaci (skutečnou, podle obrázku)
  • rozlišovat některé obrazné symboly (piktogramy, orientační a dopravní značky, označení nebezpečí apod.) a porozumět jejich významu i jejich komunikativní funkci
  • poznat napsané své jméno
  • vědomě využívat všech smyslů, záměrně pozorovat, postřehovat, všímat si (nového, změněného, chybějícího)
  • záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost
  • postupovat a učit se podle pokynů a instrukcí
  • odloučit se na určitou dobu od rodičů a blízkých, být aktivní i bez jejich opory
  • vyvinout volní úsilí, soustředit se na činnost a její dokončení
  • respektovat předem vyjasněná a pochopená pravidla, přijímat vyjasněné a zdůvodněné povinnosti
  • prožívat a dětským způsobem projevovat, co cítí (soucit, radost, náklonnost), snažit se ovládat své afektivní chování (odložit splnění svých osobních přání, zklidnit se, tlumit vztek, zlost, agresivitu apod.)
  • navazovat kontakty s dospělým, kterému je svěřeno do péče, překonat stud, komunikovat
    s ním vhodným způsobem, respektovat ho
  • porozumět běžným projevům vyjádření emocí a nálad
  • přirozeně a bez zábran komunikovat s druhým dítětem, navazovat a udržovat dětská přátelství
  • dodržovat dohodnutá a pochopená pravidla vzájemného soužití a chování doma, v mateřské škole, na veřejnosti, dodržovat herní pravidla
  • uplatňovat návyky v základních formách společenského chování ve styku s dospělými
    i s dětmi (zdravit známé děti i dospělé, rozloučit se, poprosit, poděkovat, vzít si slovo až když druhý domluví, požádat o pomoc, vyslechnout sdělení, uposlechnout pokyn apod.)
  • začlenit se do třídy a zařadit se mezi své vrstevníky, respektovat jejich rozdílné vlastnosti, schopnosti a dovednosti
  • adaptovat se na život ve škole, aktivně zvládat požadavky plynoucí z prostředí školy i jeho běžných proměn (vnímat základní pravidla jednání ve skupině, podílet se na nich a řídit se jimi, podřídit se rozhodnutí skupiny, přizpůsobit se společnému programu, spolupracovat, přijímat autoritu) a spoluvytvářet v tomto společenství prostředí pohody
  • orientovat se bezpečně ve známém prostředí i v životě tohoto prostředí (doma, v budově mateřské školy, v blízkém okolí)
  • zvládat běžné činnosti a požadavky na dítě kladené i jednoduché praktické situace, které se doma a v mateřské škole opakují, chovat se přiměřeně a bezpečně doma i na veřejnosti (na ulici, na hřišti, v obchodě, u lékaře apod.)

Rizika

  • absence či nedostatek řízených pohybových aktivit vedoucích k osvojení nových pohybových dovedností
  • denní režim nevyhovující fyziologickým dětským potřebám a zásadám zdravého životního stylu
  • nevhodné prostory pro pohybové činnosti a nevhodná organizace z hlediska bezpečnosti dětí
  • vytváření komunikativních zábran /nerespektování dětského ostychu, necitlivé donucování dítěte k hovoru/
  • nedostatek času a prostředků pro spontánní hru
  • příliš časté vystupování pedagoga v roli soudce
  • prostředí, které nabízí málo možností ke spolupráci a komunikaci s druhým
  • nevhodný mravní vzor okolí /děti jsou svědky nespravedlivého, agresivního chování, necitlivých či nevšímavých postojů/
  • nedostatek pozornosti prevenci vlivů prostředí, které mohou být pro dítě nezdravé a nebezpečné
  • nedostatek příležitostí vidět svět a vnímat svět v jeho pestrosti a změně, v jeho dění a řádu
  • neznalost zdravotního stavu a zdravotních problémů dítěte
  • nedostatek či zkreslení elementárních informací o lidském těle, o jeho růstu a vývoji, o funkcích některých částí a orgánů, o zdraví i možnostech jeho ohrožení, způsobech ochrany zdraví a bezpečí
  • nedostatečná pozornost k rozvoji dovedností předcházejících čtení a psaní
  • nedostatek příležitostí k poznávacím činnostem založeným na vlastní zkušenosti
  • převaha předávání hotových poznatků slovním poučováním a vysvětlováním

 

 

 

 


Vládne paní zima

/ asi 10 týdnů /

 

Příroda se ukládá k zimnímu spánku a v mateřské škole nám nastává čas radostného očekávání vánočních svátků a dodržování jejich tradic.

S nadílkou sněhu přichází radost ze zimních sportů.

Smutný čas však nastává pro zvířata a ptáčky v přírodě.

Proto sypeme ptáčkům semínka do krmítka a podnikáme vycházky ke krmelci, kde sledujeme, čím krmí zvěř myslivci.

S odcházející zimou oslavíme konec masopustu.

Dílčí cíle

  • rozvoj fyzické i psychické zdatnosti
  • rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu
  • rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickému (pojmovému), rozvoj paměti a pozornosti, přechod od bezděčných forem těchto funkcí k  úmyslným, rozvoj a kultivace představivosti a fantazie
  • poznávání sebe sama, rozvoj pozitivních citů ve vztahu k sobě (uvědomění si vlastní identity, získání sebevědomí, sebedůvěry, osobní spokojenosti
  • získání relativní citové samostatnosti
  • osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
  • osvojení si některých poznatků a dovedností, které předcházejí čtení i psaní, rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka a další formy sdělení / výtvarné, hudební, pohybové, dramatické/
  • vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a k učení
  • rozvoj schopnosti sebeovládání
  • posilování prosociálního chování k ostatním lidem, rozvoj společenského i estetického vkusu
  • rozvoj schopnosti přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí i jeho změnám

Vzdělávací nabídka

  • lokomoční pohybové činnosti, nelokomoční pohybové činnosti/změny poloh a pohybů těla na místě/a jiné činnosti/základní gymnastika, turistika, míčové hry, sezón.činnosti/
  • hudební a hudebně-pohybové hry a činnosti
  • artikulační, řečové, sluchové a rytmické hry, hry se slovy, slovní hádanky, vokální činnosti
  • grafické napodobování symbolů, tvarů, čísel a písmen
  • prohlížení a čtení knížek
  • smyslové hry, nejrůznější činnosti zaměřené na rozvoj a cvičení postřehu a vnímání, zrakové a sluchové paměti, koncentrace pozornosti apod.
  • činnosti zaměřené k vytváření pojmů a osvojování poznatků (vysvětlování, objasňování, odpovědi na otázky, práce s knihou, obrazovým materiálem, s médii)
  • činnosti zaměřené k seznamování se s elementárními číselnými a matematickými pojmy a jejich symbolikou (číselná řada, číslice, základní geometrické tvary…) a jejich smysluplné praktické aplikaci
  • grafické napodobování symbolů, tvarů, čísel, písmen
  • prohlížení a „čtení“ knížek
  • smyslové hry, nejrůznější činnosti zaměřené na rozvoj a cvičení postřehu a vnímání, zrakové a sluchové paměti, koncentrace pozornosti apod.
  • činnosti zaměřené na vytváření /chápání/ pojmů a osvojování poznatků /vysvětlování, objasňování odpovědi na otázky, práce s knihou, s obrazovým materiálem.
  • příležitosti a hry pro rozvoj vůle, vytrvalosti a sebeovládání
  • cvičení v projevování citů /zvláště kladných/, v sebekontrole a v sebeovládání
  • aktivity podporující uvědomování si vztahů mezi lidmi
  • činnosti zaměřené na porozumění pravidlům vzájemného soužití a chování, spolupodílení se na jejich tvorbě
  • přirozené i zprostředkované poznávání přírodního okolí – změny v přírodě živé a neživé

Očekávané výstupy

  • koordinovat lokomoci a další polohy a pohyby těla, sladit pohyb s rytmem a hudbou
  • ovládat dechové svalstvo, sladit pohyb se zpěvem
  • ovládat koordinaci ruky a oka, zvládat jemnou motoriku
  • dodržovat pravidla her a jiných činností, jednat spravedlivě, hrát fair
  • zacházet s běžnými předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami, drobnými nástroji, sportovním náčiním a nářadím, výtvarnými pomůckami a materiály, jednoduchými hudebními nástroji
  • sledovat očima zleva doprava
  • poznat napsané své jméno
  • správně vyslovovat, ovládat dech, tempo i intonaci řeči
  • porozumět slyšenému /zachytit myšlenku děje../
  • naučit se zpaměti krátké texty
  • sledovat a vyprávět příběh, pohádku
  • chápat slovní vtip a humor
  • sluchově rozlišovat začáteční a koncové slabiky, hlásky ve slovech
  • utvořit jednoduchý rým
  • poznat některá písmena a číslice, popř. slova
  • projevovat zájem o knížky, soustředěně poslouchat četbu, hudbu, sledovat divadlo, film, užívat telefon
  • poznat a pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
  • chápat prostorové pojmy,elementární čas. pojmy, orientovat se v prostoru i rovině, částečně v čase
  • vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech i ve slovních výpovědích k nim
  • vyjádřit souhlas i nesouhlas, říci „ne“ v situacích, ktré to vyžadují
  • uvědomovat si své možnosti a limity
  • přijímat pozitivní ocenění i svůj případný neúspěch a vyrovnat se s ním, učit se hodnotit svoje osobní pokroky
  • uvědomovat si svá práva ve vztahu k druhému, přiznávat stejná práva k druhým a respektovat je
  • respektovat potřeby jiného dítěte, dělit se s ním o hračky, pomůcky, pamlsky, rozdělit si úkol s jiným dítětem apod.
  • porozumět neverbálním projevům citových prožitků a nálad druhých
  • vyjednávat s dětmi i dospělými ve svém okolí, domluvit se na společném řešení
  • vnímat umělecké a kulturní podněty, pozorně poslouchat, sledovat se zájmem literární, dramatické či hudební představení a hodnotit svoje zážitky
  • vyjadřovat se prostřednictvím hudebních a hudebně-pohybových činností
  • všímat si změn a dění v nejbližším okolí

Rizika

  • nerespektování rozdílných tělesných a smyslových předpokladů a pohybových možností jednotlivých dětí
  • omezování spontánních pohybových aktivit, nepravidelná, málo rozmanitá, či jednostranná nabídka pohybových činností
  • vytváření komunikativních zábran / necitlivé donucování dítěte k hovoru/
  • nedostatečná pozornost k rozvoji dovedností předcházejících čtení a psaní
  • nedostatek příležitostí k poznávacím činnostem založených na vlastní zkušenosti
  • nepřiměřené nároky na dítě, časté negativní hodnocení, kdy dítě opakovaně prožívá pocit selhání
  • nedostatek času a prostředků pro spontánní hru, k jejímu rozvinutí a dokončení
  • nedostatečná motivace dětí k jejich sebevyjádření a sebeuplatnění
  • nepřiměřené nároky na dítě, časté negativní hodnocení, kdy dítě opakovaně prožívá pocit selhání
  • nejednoznačně formulovaná pravidla chování ve vztahu k druhému, nedodržování přijatých pravidel, špatný vzor
  • nedostatek pozitivních příkladů a vzorů prosociálního chování, málo vstřícné postoje dospělých k dítěti i k sobě navzájem
  • nejednoznačně formulovaná pravidla chování ve vztahu k druhému, nedodržování pravidel, špatný vzor
  • nedostatek estetických a etických podnětů a příležitosti k jejich kultivovanému prožívání a vyjádření
  • nedostatek příležitostí vidět a vnímat svět v jeho pestrosti a změně, v jeho dění a řádu

 

Přišlo jaro do vsi

/ asi 10 týdnů /

 

Probouzející se příroda vybízí k procházkám do okolí, kde sledujeme rozmanitost jarních květin, nasloucháme zpěvu ptáků a všímáme si rodících se mláďat na dvorcích.

 

Povíme si o významu a struktuře rodiny o funkcích jednotlivých členů rodiny.

Vše, co vidíme v přírodě se pokoušíme výtvarně, hudebně, či dramaticky ztvárnit.

V mateřské škole slavíme svátky jara – Smrtnou neděli, Velikonoce a Svátek matek, ke kterým připravujeme i rozhlasové relace pro spoluobčany a besídku pro maminky.

Dílčí cíle

  • rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky, ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
  • rozvoj a užívání všech smyslů
  • osvojení si elementárních poznatků, schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem
  • rozvoj základních kulturně společenských postojů, návyků a dovedností dítěte, rozvoj schopnosti projevovat se autenticky, chovat se autonomně, prosociálně a aktivně se přizpůsobovat společenskému prostředí a zvládat jeho změny
  • rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních / vnímání, naslouchání, porozumění/ i produktivních / výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu a vyjadřování/
  • osvojení si elementárních poznatků o znakových systémech a jejich funkci / abeceda, čísla/
  • rozvoj a kultivace mravního i estetického vnímání, cítění a prožívání
  • vytváření prosociálních postojů / rozvoj sociální citlivosti, přizpůsobivosti, tolerance, respektu apod./
  • rozvoj kooperativních dovedností
  • vytvoření základů aktivních postojů ke světu, k životu, pozitivních vztahů ke kultuře a umění, rozvoj dovedností umožňujících tyto vztahy a postoje vyjadřovat a projevovat
  • osvojení si poznatků a dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí při spoluvytváření zdravého a bezpečného prostředí a k ochraně dítěte před jeho nebezpečnými vlivy
  • rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách

Vzdělávací nabídka

  • manipulační činnosti a jednoduché úkony s předměty, pomůckami, nástroji, náčiním, materiálem, činnosti seznamující děti s věcmi, které je obklopují a jejich praktickým používáním
  • spontánní hra
  • činnosti zajišťující spokojenost a radost, činnosti vyvolávající veselí a pohodu
  • činnosti zaměřené k poznávání lidských vlastností, záměrné pozorování, čím se lidé mezi sebou liší (fyzické i psychické vlastnosti, dovednosti, schopnosti, city, vlastnosti dané pohlavními rozdíly, věkem, zeměpisným místem narození, jazykem) a v čem jsou si podobní
  • společenské hry, společné aktivity nejrůznějšího zaměření
  • hry a činnosti, které vedou děti k ohleduplnosti k druhému, k ochotě rozdělit se s ním, půjčit hračku, střídat se, pomoci mu, ke schopnosti vyřešit společný spor
  • poslech čtených či vyprávěných pohádek a příběhů, sledování filmových a divadelních pohádek a příběhů
  • vyprávění toho, co dítě slyšelo nebo co shlédlo
  • činnosti zaměřené na poznávání jednoduchých obrazně znakových systémů / písmena, číslice, piktogramy, značky/
  • činnosti zaměřené k seznamování se s elementárními číselnými a matematickými pojmy a jejich symbolikou / číselná řada, geometrické tvary, množství/ a jejich smysluplné praktické aplikaci
  • činnosti zaměřené k poznávání různých lidských vlastností, záměrné pozorování, čím se lidé mezi sebou liší / fyzické i psychické vlastnosti, dovednosti, schopnosti, city, vlastnosti dané pohlavními rozdíly, věkem, zeměpisným místem narození, jazykem/ a v čem jsou si podobní
  • chápat základní číselné a matematické pojmy, elementární matematické souvislosti a podle potřeby je prakticky využívat (porovnávat, uspořádávat a třídit soubory předmětů podle určitého pravidla, orientovat se v elementárním počtu cca do šesti, chápat číselnou řadu v rozsahu první desítky, poznat více, stejně, méně, první, poslední apod.)
  • kooperativní činnosti ve dvojicích, ve skupinkách
  • hry a činnosti, které vedou děti k ohleduplnosti k druhému, k ochotě rozdělit se s ním, půjčit hračku, střídat se, pomoci mu, ke schopnosti vyřešit vzájemný spor apod.
  • hry zaměřené k poznávání a rozlišování různých společenských rolí / dítě, učitel, dospělý, rodič, žák, role v daném pohlaví, profesní role a herní role/
  • hry a praktické činnosti uvádějící dítě do světa lidí, jejich občanského života a práce / manipulace s pomůckami a nástroji, praktické ukázky z okolí, tematické hry k povolání/
  • přirozené pozorování blízkého prostředí a života v něm, okolní přírody, kulturních i technických objektů, výlety a vycházky do okolí
  • pozorování životních podmínek a stavu životního prostředí, poznávání ekosystému /les, louka, rybník apod./

Očekávané výstupy

  • koordinovat lokomoci a další polohy a pohyby těla, sladit pohyb s rytmem a hudbou
  • pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
  • vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách
  • naučit se zpaměti krátké texty
  • sluchově rozlišovat začáteční a koncové slabiky a hlásky ve slovech
  • projevovat zájem o knížky, soustředěně poslouchat četbu, hudbu, sledovat divadlo, film a užívat telefon
  • zaměřovat se na to, co je z poznávacího hlediska důležité / odhalovat podstatné znaky, vlastnosti předmětů, nacházet spol. znaky, podobu, rozdíl, charakter. rysy předmětů či jevů a vzájemné souvislosti mezi nimi/
  • chápat prostorové pojmy, elementární, časové pojmy, orientovat se v prostoru i v rovině, částečně se orientovat v čase
  • řešit problémy, úkoly a situace, myslet kreativně, předkládat nápady
  • vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech i ve slovních výpovědích k nim
  • uvědomovat si příjemné a nepříjemné citové prožitky (lásku, soucítění, radost, spokojenost i strach, smutek, odmítání), rozlišovat citové projevy v důvěrném (rodinném) a cizím prostředí
  • odmítnout komunikaci, která je mu nepříjemná
  • chápat, že všichni lidé (děti) mají stejnou hodnotu, přestože je každý jiný (jinak vypadá, jinak se chová, něco jiného umí či neumí apod.), že osobní, resp. osobnostní odlišnosti jsou přirozené
  • pochopit, že každý má ve společenství (v rodině, ve třídě, v herní skupině) svou roli, podle které je třeba se chovat
  • rozhodovat o svých činnostech
  • prožívat radost ze zvládnutého a poznaného
  • být citlivé ve vztahu k živým bytostem, k přírodě i k věcem
  • zachytit a vyjádřit své prožitky – slovně, výtvarně, pomocí hudby, dramatickou improvizací apod.
  • uplatňovat své individuální potřeby, přání a práva s ohledem na druhého, přijímat a uzavírat kompromisy, řešit konflikt dohodou
  • vnímat, co si druhý přeje či potřebuje, vycházet mu vstříc / chovat se ohleduplně k slabšímu či postiženému dítěti, mít ohled na druhého/
  • utvořit si základní dětskou představu o pravidlech chování a společenských normách, co je v souladu s nimi a co proti nim a ve vývojově odpovídajících situacích se podle této představy chovat
  • zacházet šetrně s vlastními i cizími pomůckami, hračkami, věcmi denní potřeby, s knížkami, s penězi apod.
  • zachycovat skutečnosti ze svého okolí a vyjadřovat své představy pomocí výtvarných dovedností a technik
  • mít povědomí o širším společenském, věcném, přírodním, kulturním i technickém prostředí
  • vnímat, že svět má svůj řád, že je rozmanitý a pozoruhodný, nekonečně pestrý a různorodý – jak svět přírody, tak i svět lidí
  • mít povědomí o významu životního prostředí / přírody i společnosti/ pro člověka
  • pomáhat pečovat o okolní životní prostředí / dbát o pořádek a čistotu, nakládat vhodným způsobem s odpady, starat se o rostliny, spoluvytvářet pohodu prostředí, chránit přírodu v okolí, živé tvory apod./

Rizika

  • absence či nedostatek řízených pohybových aktivit vedoucích k osvojení nových pohybových dovedností
  • prostředí komunikačně chudé, omezující běžnou komunikaci mezi dětmi a dospělými
  • špatný jazykový vzor
  • převažující důraz na pamětní učení a mechanickou reprodukci, málo názornosti i prostoru pro rozvoj fantazie
  • nedostatek možnosti projevovat vlastní city, sdělovat citové dojmy a prožitky a hovořit o nich
  • nevhodné vzory a modely chování / netaktní komunikace, nedostatek sociálního cítění, ohleduplnosti a tolerance/
  • nedostatečně psychosociálně bezpečné prostředí, neautentické, s nedostatkem porozumění a tolerance
  • prostředí, které nabízí málo možností ke spolupráci a komunikaci s druhým
  • příliš mnoho nefunkčních pravidel ve skupině, děti se nepodílejí na jejich vytváření, ne všichni je dodržují
  • nedostatek příležitosti k rozvoji uměleckých dovedností dítěte a k vytváření jeho estetického vztahu k prostředí, ke kultuře a umění
  • nedodržování pravidel péče o zdravé prostředí v provozu MŠ 
  • prostředí, které nabízí málo možností ke spolupráci a komunikaci s druhým
  • potlačování autonomního chování dítěte v zájmu zkratkovitého dosažení vnější disciplíny a poslušnosti
  • zvýhodňování a znevýhodňování některých dětí ve skupině

 

 

 


 

Těšíme se na léto

 

Děti se budou seznamovat s přírodou živou i neživou, její důležitostí pro člověka, jak o ní pečovat. Osvojíme si poznatky o vodě a hravou formou se seznámíme s vlastnostmi vody, s koloběhem vody v přírodě a s významem ochrany životního prostředí. Prostřednictvím „výšlapů“ do okolních obcí upevníme znalosti, dovednosti a poznatky o bezpečném chování v silničním provozu. Děti se seznámí s různými druhy zvířat, žijících v zoologické zahradě. Získané znalosti o zvířatech uplatníme při návštěvě zoologické zahrady. Při různorodém způsobu výtvarného vyjadřování budou děti rozvíjet svou fantazii, kreativitu a výtvarnou senzibilitu.

Dílčí cíle

  • rozvoj psychické a fyzické zdatnosti.
  • osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí
  • vytváření povědomí o existenci ostatních kultur a národností
  • vytváření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním i technickém prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách
  • poznávání jiných kultur
  • rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních)a kultivovaného projevu
  • osvojení si některých poznatků a dovedností, které předcházejí čtení i psaní, rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka i další formy sdělení verbální i neverbální (výtvarné, hudební, pohybové, dramatické)
  • vytváření základů pro práci s informacemi
  • získání schopnosti záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci
  • rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních
  • ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s druhými dětmi i dospělými
  • vytvoření povědomí o mezilidských morálních hodnotách
  • vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, s živou a neživou přírodou, lidmi, společností, planetou Zemí

Vzdělávací nabídka

  • lokomoční pohybové činnosti (chůze, běh, skoky a poskoky, lezení), nelokomoční pohybové činnosti (změny poloh a pohybů těla na místě) a jiné činnosti (turistika, sezónní činnosti apod.)
  • běžné každodenní setkávání s pozitivními vzory vztahů a chování
  • hry a praktické činnost uvádějící dítě do světa lidí, jejich občanského života a práce (praktické ukázky z okolí, hry seznamující dítě s různými druhy zaměstnání, řemesel, s různými pracovními činnostmi, praktická manipulace s předměty)
  • pozorování životních podmínek a stavu životního prostředí, poznávání ekosystémů (les, louka, rybník)
  • smysluplné činnosti přispívající k péči o životní prostředí a okolní krajinu, pracovní činnosti, pěstitelské a chovatelské činnosti, činnosti zaměřené k péči o školní prostředí
  • příležitosti a činnosti směřující k ochraně zdraví, osobního bezpečí a vytváření zdravých životních návyků
  • příležitosti a činnosti směřující k prevenci úrazů (hrozících při hrách, pohybových činnostech a dopravních situacích, při setkávání s cizími lidmi), k prevenci nemoci, nezdravých návyků a závislostí
  • grafické napodobování symbolů, tvarů, čísel, písmen
  • společné diskuse, rozhovory, individuální a skupinová konverzace (vyprávění zážitků, vyprávění podle skutečnosti i podle obrazového materiálu)
  • přímé pozorování přírodních, kulturních i technický objektů i jevů v okolí dítěte, rozhovor o výsledku pozorování
  • činnosti zaměřené k vytváření (chápání) pojmů a osvojování poznatků (vysvětlování, objasňování, odpovědi na otázky, práce s knihou, s obrazovým materiálem apod.)
  • hry a praktické úkoly procvičující orientaci v prostoru
  • výlety do okolí
  • činnosti zajišťující spokojenost a radost, činnosti vyvolávající veselí a pohodu
  • hry a situace, kde se dítě učí chránit soukromí a bezpečí své i druhých
  • společná setkávání, povídání, sdílení a aktivní naslouchání druhému
  • běžné každodenní setkávání s pozitivními vzory vztahů a chování
  • přirozené pozorování blízkého prostředí a života v něm, okolní přírody, kulturních i technických objektů, vycházky do okolí výlety
  • poučení o možných nebezpečných situacích a dítěti dostupných způsobech, jak se chránit (dopravní situace, manipulace s některými předměty a přístroji, léky, jedovaté rostliny, běžné chemické látky, technické přístroje, objekty a jevy)
  • hry a aktivity na téma dopravy, cvičení bezpečného chování v dopravních situacích, kterých se dítě běžně účastní
  • pozorování životních podmínek a stavu životního prostředí, poznávání ekosystémů (les, louka, rybník apod.)
  • ekologicky motivované hravé aktivity

Očekávané výstupy

  • rozlišovat, co prospívá zdraví a co mu škodí, chovat se tak, aby v situacích pro dítě běžných a jemu známých neohrožovalo zdraví, bezpečí a pohodu svou ani druhých
  • mít povědomí o některých způsobech ochrany osobního zdraví a bezpečí a o tom, kde v případě potřeby hledat pomoc (kam se obrátit, koho přivolat, jakým způsobem apod.)
  • formulovat otázky, odpovídat, hodnot slovní výkony, slovně reagovat
  • učit se nová slova aktivně je používat (ptát se na slova, kterým nerozumí)
  • vnímat, že svět má svůj řád, že je rozmanitý a pozoruhodný, nekonečně pestrý a různorodý - jak svět přírody, tak i svět lidí (mít elementární povědomí o existenci různých národů a kultur, různých zemích, o planetě Zemi, vesmíru apod.)
  • sluchově rozlišovat začáteční a koncové slabiky a hlásky ve slovech
  • rozlišovat některé obrazné symboly (piktogramy, orientační a dopravní značky, označení nebezpečí apod.) a porozumět jejich významu i jejich komunikativní funkci
  • poznat některá písmena a číslice, popř. slova
  • přemýšlet, vést jednoduché úvahy a to, o čem přemýšlí a uvažuje, také vyjádřit
  • vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci, využívat zkušeností k učení
  • nalézat nová řešení nebo alternativní k běžným
  • ve známých a opakujících se situacích a v situacích, kterým rozumí, ovládat svoje city a přizpůsobovat jim své chování
  • zorganizovat hru
  • vést rozhovor (naslouchat druhým, vyčkat, až druhý dokončí myšlenku, sledovat řečníka i obsah, ptát se)
  • poznat a vymyslet jednoduchá synonyma, homonyma a antonyma
  • těšit se z hezkých a příjemných zážitků, z přírodních i kulturních krás i setkávání se s uměním
  • spolupracovat s ostatními
  • bránit se projevům násilí jiného dítěte, ubližování, ponižování apod.
  • chovat se zdvořile, přistupovat k druhým lidem, k dospělým i k dětem, bez předsudků, s úctou k jejich osobě, vážit si jejich práce a úsilí
  • uvědomovat si, že ne všichni lidé respektují pravidla chování, že se mohou chovat neočekávaně, proti pravidlům, a tím ohrožovat pohodu i bezpečí druhých odmítat společensky, nežádoucí chování (např. lež, nespravedlnost, ubližování, lhostejnost či agresivitu), chránit se před ním a v rámci svých možností se bránit jeho důsledků (vyhýbat se komunikaci s lidmi, kteří se takto chovají)
  • uvědomovat si nebezpečí, se kterým se může ve svém okolí setkat, a mít povědomí o tom, jak se prakticky chránit (vědět, jak se nebezpečí vyhnout, kam se v případě potřeby obrátit o pomoc)
  • porozumět, že změny jsou přirozené a samozřejmé (všechno kolem se mění, vyvíjí, pohybuje a proměňuje a že s těmito změnami je třeba v životě počítat), přizpůsobovat se běžně proměnlivým okolnostem doma i v mateřské škole
  • rozlišovat aktivity, které mohou zdraví okolního prostředí podporovat a které je mohou poškozovat, všímat si nepořádků a škod, upozornit na ně

Rizika

  • nevhodné prostory pro pohybové činnosti a nevhodná organizace z hlediska bezpečnosti dětí
  • nevhodné vzory chování dospělých v prostředí mateřské školy
  • nedostatečně připravené prostředí, nedostatečné vybavení náčiním, nářadím, popř. nedostatečné využívání vybavení a dalších možností apod.
  • příliš racionální, hotový a uzavřený výklad světa
  • zahlcování podněty a informacemi bez rozvíjení schopnosti s nimi samostatně pracovat
  • nedostatek příležitostí k nápravě jednání, které bylo proti pravidlům
  • nedostatečné a nepřiměřené informace, nedostatečné, nepravdivé nebo žádné odpovědi na otázky dětí
  • nedostatek možností projevovat vlastní city, sdělovat citové dojmy a prožitky a hovořit o nich
  • nevhodné vzory a modely chování (netaktní komunikace, nedostatek sociálního cítění, ohleduplnosti a tolerance, necitlivé vztahy a postoje okolí)
  • nedostatek empatie, neposkytování empatické odezvy na problémy dítěte
  • časté organizování soutěživých činností a podporování nezdravé soutěživosti
  • příliš časté vystupování pedagoga v roli soudce
  • nevhodný mravní vzor (děti jsou svědky nespravedlivého, nezdvořilého, hrubého, ironického, popř. agresivního chování, netolerantních, necitlivých či nevšímavých postojů apod.) včetně nevhodných vzorů v médiích
  • nevšímavost k nevhodné komunikaci a jednání mezi dětmi, přehlížení nežádoucího chování některých dětí, schematické řešení konfliktů bez zjišťování příčin jejich vzniku
  • chybějící informace o tom, jak se chránit před nebezpečím hrozícím od neznámých lidí
  • převaha zprostředkovaného poznávání světa (obraz, film)
  • nedostatek pozornosti prevenci vlivů prostředí, které mohou být pro dítě nezdravé a nebezpečné
  • špatný příklad dospělých (chování ohrožující životní prostředí, neekologické postoje, xenofobní chování, lhostejnost k problémům kolem sebe a neochota podílet se na jejich řešení
  • uzavřenost školy a jejího vzdělávacího programu vůči existujícím problémům a aktuálnímu dění.

                                                           Vzdělávací nabídka č. 2

 

PÍSNIČKY A ŘÍKADLA NAŠICH BABIČEK

 

INTEGROVANÉ BLOKY A JEJICH TÉMATA

 

V tomto školním roce jsme vzdělávací obsah uspořádali do 5 integrovaných bloků a jejich témat. Celým rokem nás bude provázet panenka Šikulka, se kterou budeme sledovat změny kolem nás. Děti se seznámí více s lidovými písněmi a říkadly, které upadají v zapomnění.Připomeneme si lidové tradice, pranostiky a pokusíme se srovnávat život našich předků s životem v současnosti. Dětem přiblížíme význam lidského života a jeho zdraví.

 

 

Názvy integrovaných bloků:

 

  1. Co přináší podzim
  2. Od Martina do Tří králů
  3. Jak trávíme zimní čas, aneb povídání o věcech, které lidé vytváří
  4. Jaro ťuká do poupátek
  5. Já, člověk

 

 

 

 

6.1.2. CÍLE A OBSAH  INTEGROVANÝCH BLOKŮ

 

 

 

 

     

  1. Co přináší podzim

         /do poloviny listopadu/

 

Na začátku školního roku je pro nás prvořadá adaptace nových dětí na prostředí mateřské školy a režim v mateřské škole. Děti seznámíme s budovou, kamarády a zaměstnanci školy, s pravidly chování a důvodem, proč je třeba se těmito pravidly řídit.

V dalších týdnech si budeme povídat o podzimu, povíme si o odletu ptáků. Seznámíme se a ochutnáme nejrůznější zeleninu a ovoce. Při delších vycházkách do lesa a do polí budeme sledovat jeho barevnost, změny v přírodě, počasí, zkracování dne. Budeme si všímat lidí při práci na polích i v zahradách, poznávat nářadí, které používají. Seznámíme se s názvy stromů. Povíme si o odletu ptáků.

 

 

 

 

Dílčí cíle

  • osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
  • vytváření zdravých životních návyků
  • rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, vyjadřování)
  • osvojení si některých poznatků a dovedností, které předcházejí čtení i psaní rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka i další formy sdělení verbální i neverbální (výtvarné, hudební, pohybové, dramatické
  • rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, řešení problémů, tvořivého sebevyjádření)
  • posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radosti z objevování)
  • rozvoj schopnosti citové vztahy vytvářet, rozvíjet je a city plně prožít
  • rozvoj schopností a dovedností umožňujících pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit
  • seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému
  • rozvoj kooperativních dovedností
  • poznávání pravidel společenského soužití a jejich spoluvytváření v rámci přirozeného sociokulturního prostředí, porozumění základním projevům neverbální komunikace obvyklým v tomto prostředí
  • rozvoj schopnosti žít ve společnosti ostetních lidí (spolupracovat, spolupodílet se), přináležet k tomuto společenství (k rodině, ke třídě k ostatním dětem) a vnímat a přijímat základní hodnoty v tomto společenství uznávané
  • seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu
  • pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit

 

 

 

Vzdělávací nabídka

  • prohlídka a seznámení s budovou MŠ a nejbližšího okolí
  • činnosti zaměřené na porozumění pravidlům vzájemného soužití a chování, spolupodílení se na jejich tvorbě
  • aktivity podporující sbližování dětí
  • hry na seznámení s kamarády
  • manipulační činnosti a jednoduché úkony s předměty, pomůckami, nástroji, materiálem, činnosti seznamující děti s věcmi, které je obklopují a jejich používáním
  • delší vycházky do přírody s pozorováním podzimní přírody, lidí a mechanizace na polích při podzimních pracech
  • přednes, recitace, dramatizace, zpěv
  • samostatný slovní projev na určité téma
  • výtvarné činnosti – hry s barvou, využití barevnosti podzimu
  • rozlišování ovoce a zeleniny pomocí všech smyslů
  • rozvíjení intonačních a pohybových dovedností pomocí písní a hudebně pohybových her
  • pozorování životních podmínek a stavu životního prostředí, poznávání ekosystémů (les, louka, rybník)

 

 

Očekávané výstupy

  • zachovávat správné držení těla
  • zvládnout základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci, běžné způsoby pohybu v různém prostředí (zvládat překážky, házet a chytat míč, užívat různé náčiní, pohybovat se ve skupině dětí, pohybovat se v písku)
  • vědomě napodobit jednoduchý pohyb podle vzoru a přizpůsobit jej podle pokynu
  • vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů (sluchově rozlišovat zvuky a tóny, zrakově rozlišovat tvary předmětů a jiné specifické znaky, rozlišovat vůně, chutě, vnímat hmatem apod.)
  • zvládnout sebeobsluhu, uplatňovat základní kulturně hygienické a zdravotně preventivní návyky (starat se o osobní hygienu, přijímat stravu a tekutinu, umět stolovat, postarat se o sebe a své osobní věci, oblékat se, svlékat, obouvat apod.)
  • zvládat jednoduchou obsluhu a pracovní úkony (postarat se o hračky, pomůcky, uklidit
    po sobě, udržovat pořádek, zvládat jednoduché úklidové práce, práce na zahradě apod.)
  • mít povědomí o významu péče o čistotu a zdraví, o významu aktivního pohybu a zdravé výživy
  • správně vyslovovat, ovládat dech, tempo i intonaci řeči
  • pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
  • domluvit se slovy i gesty, improvizovat
  • popsat situaci (skutečnou, podle obrázku)
  • poznat napsané své jméno
  • vědomě využívat všech smyslů, záměrně pozorovat, postřehovat, všímat si (nového, změněného, chybějícího)
  • záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost
  • postupovat a učit se podle pokynů a instrukcí
  • odloučit se na určitou dobu od rodičů a blízkých, být aktivní i bez jejich opory
  • vyvinout volní úsilí, soustředit se na činnost a její dokončení
  • respektovat předem vyjasněná a pochopená pravidla, přijímat vyjasněné a zdůvodněné povinnosti
  • prožívat a dětským způsobem projevovat, co cítí (soucit, radost, náklonnost), snažit se ovládat své afektivní chování (odložit splnění svých osobních přání, zklidnit se, tlumit vztek, zlost, agresivitu apod.)
  • navazovat kontakty s dospělým, kterému je svěřeno do péče, překonat stud, komunikovat
    s ním vhodným způsobem, respektovat ho
  • porozumět běžným projevům vyjádření emocí a nálad
  • přirozeně a bez zábran komunikovat s druhým dítětem, navazovat a udržovat dětská přátelství
  • dodržovat dohodnutá a pochopená pravidla vzájemného soužití a chování doma, v mateřské škole, na veřejnosti, dodržovat herní pravidla
  • uplatňovat návyky v základních formách společenského chování ve styku s dospělými
    i s dětmi (zdravit známé děti i dospělé, rozloučit se, poprosit, poděkovat, vzít si slovo až když druhý domluví, požádat o pomoc, vyslechnout sdělení, uposlechnout pokyn apod.)
  • začlenit se do třídy a zařadit se mezi své vrstevníky, respektovat jejich rozdílné vlastnosti, schopnosti a dovednosti
  • adaptovat se na život ve škole, aktivně zvládat požadavky plynoucí z prostředí školy i jeho běžných proměn (vnímat základní pravidla jednání ve skupině, podílet se na nich a řídit se jimi, podřídit se rozhodnutí skupiny, přizpůsobit se společnému programu, spolupracovat, přijímat autoritu) a spoluvytvářet v tomto společenství prostředí pohody
  • orientovat se bezpečně ve známém prostředí i v životě tohoto prostředí (doma, v budově mateřské školy, v blízkém okolí)
  • zvládat běžné činnosti a požadavky na dítě kladené i jednoduché praktické situace, které se doma a v mateřské škole opakují, chovat se přiměřeně a bezpečně doma i na veřejnosti (na ulici, na hřišti, v obchodě, u lékaře apod.)

 

 

 

Rizika

  • absence či nedostatek řízených pohybových aktivit vedoucích k osvojení nových pohybových dovedností
  • denní režim nevyhovující fyziologickým dětským potřebám a zásadám zdravého životního stylu
  • nevhodné prostory pro pohybové činnosti a nevhodná organizace z hlediska bezpečnosti dětí
  • vytváření komunikativních zábran /nerespektování dětského ostychu, necitlivé donucování dítěte k hovoru/
  • nedostatek času a prostředků pro spontánní hru
  • příliš časté vystupování pedagoga v roli soudce
  • prostředí, které nabízí málo možností ke spolupráci a komunikaci s druhým
  • nevhodný mravní vzor okolí /děti jsou svědky nespravedlivého, agresivního chování, necitlivých či nevšímavých postojů/
  • nedostatek pozornosti prevenci vlivů prostředí, které mohou být pro dítě nezdravé a nebezpečné
  • nedostatek příležitostí vidět svět a vnímat svět v jeho pestrosti a změně, v jeho dění a řádu

 

 

 

 

  1. Od Martina do tří králů

/od poloviny listopadu do začátku ledna/

 

V tomto období budeme děti seznamovat s pranostikami, lidovými tradicemi a lidovou slovesností adventního a novoročního času.

Předvánoční čas si zpestříme výrobou vánočních ozdob a přáníček.

Pro rodiče a přátele školy připravíme předvánoční posezení s programem, v místním rozhlase vystoupíme s pásmem vánočních básniček.

 

 

Dílčí cíle

  • rozvoj fyzické i psychické zdatnosti
  • osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
  • osvojení si některých poznatků a dovedností, které předcházejí čtení i psaní, rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka a další formy sdělení / výtvarné, hudební, pohybové, dramatické/
  • vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a k učení
  • rozvoj schopnosti sebeovládání
  • posilování prosociálního chování k ostatním lidem, rozvoj společenského i estetického vkusu
  • rozvoj schopnosti přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí i jeho změnám

 

 

 

Vzdělávací nabídka

  • lokomoční pohybové činnosti, nelokomoční pohybové činnosti /změny poloh a pohybů těla na místě /a jiné činnosti /základní gymnastika, turistika, míčové hry, sezón.činnosti/
  • hudební a hudebněpohybové hry a činnosti
  • artikulační, řečové, sluchové a rytmické hry, hry se slovy, slovní hádanky, vokální činnosti
  • grafické napodobování symbolů, tvarů, čísel, písmen
  • prohlížení a „čtení“ knížek
  • smyslové hry, nejrůznější činnosti zaměřené na rozvoj a cvičení postřehu a vnímání, zrakové a sluch. paměti,koncentrace pozornosi apod.
  • činnosti zaměřené na vytváření /chápání/ pojmů a osvojování poznatků /vysvětlování, objasňování odpovědi na otázky, práce s knihou, s obrazovým materiálem..
  • příležitosti a hry pro rozvoj vůle, vytrvalosti a sebeovládání
  • cvičení v projevování citů /zvláště kladných/, v sebekontrole a v sebeovládání
  • aktivity podporující uvědomování si vztahů mezi lidmi
  • činnosti zaměřené na porozuměmí pravidlům vzájemného soužití a chování, spolupodílení se na jejich tvorbě
  • přirozené i zprostředkované poznávání přírodního okolí – změny v přírodě živé a neživé

 

 

Očekávané výstupy

  • koordinovat lokomoci a další polohy a pohyby těla, sladit pohyb s rytmem a hudbou
  • ovládat koordinaci ruky a oka, zvládat jemnou motoriku
  • zacházet s běžnými předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami, drobnými nástroji, sport.náčiním a nářadím, výtvarn. pomůckami a materiály, jednoduch. hudebními nástroji
  • správně vyslovovat, ovládat dech, tempo i intonaci řeči
  • porozumět slyšenému /zachytit myšlenku děje../
  • naučit se zpaměti krátké texty
  • sluchově rozlišovat začáteční a konc. slabiky, hlásky ve slovech
  • utvořit jednoduchý rým
  • poznat některá písmena a číslice, popř. slova
  • poznat a pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
  • chápat prostorové pojmy,elementární čas. pojmy, orientovat se v prostoru i rovině, částečně v čase
  • vyjádřit souhlas i nesouhlas, říci „ne“ v situacích, ktré to vyžadují
  • uvědomovat si své možnosti a limity
  • přijímat pozitivní ocenění i svůj případný neúspěch a vyrovnat se s ním, učit se hodnotit svoje osobní pokroky
  • uvědomovat si svá práva ve vztahu k druhému, přiznávat stejná práva k druhým a respektovat je
  • porozumět neverbálním projevům citových prožitků a nálad druhých
  • vyjednávat s dětmi i dospělými ve svém okolí, domluvit se na společném řešení
  • vnímat umělecké a kulturní podněty, pozorně poslouchat, sledovat se zájmem literární, dramatické či hudební představení a hodnotit svoje zážitky
  • vyjadřovat se prostřednictvím hudebních a hudebněpohybových činností

 

 

 

Rizika

  • nerespektování rozdílných tělesných a smyslových předpokladů a pohybových možností jednotlivých dětí
  • omezování spontánních pohybových aktivit, nepravidelná, málo rozmanitá, či jednostranná nabídka poh. činností
  • vytváření komunikativních zábran / necitlivé donucování dítěte k hovoru.../
  • nedostatečná pozornost k rozvoji dovedností předcházejících čtení a psaní
  • nedostatek příležitostí k poznávacím činnostem založených na vlastní zkušenosti
  • nepřiměřené nároky na dítě, časté negativní hodnocení, kdy dítě opakovaně prožívá pocit selhání
  • nedostatek pozitivních příkladů a vzorů prosociálního chování, málo vstřícné postoje dospělých k dítěti i k sobě navzájem
  • nejednoznačně formulovaná pravidla chování ve vztahu k druhému, nedodržování pravidel, špatný vzor
  • nedostatek estetických a etických podnětů a příležitosti k jejich kultivovanému prožívání a vyjádření
  • nedostatek příležitostí vidět a vnímat svět v jeho pestrosti a změně, v jeho dění a řádu

 

 

 

 

 

 

  1. Jak trávíme zimní čas, aneb povídání o věcech, které vytvářejí lidé

/ asi 10 týdnů /

 

Zimní počasí využijeme k radovánkám na sněhu, k pozorování přírody, krmení zvířat a ptáků, k pozorování prodlužujících se dní.

Děti získají vědomostí o lidové tvořivosti a slovesnosti / pohádky /, o řemeslech, porovnávání tehdejší a dnešní výroby a jak lidé dříve cestovali a jak cestují teď (dopravní prostředky).

Připomeneme si masopust  a tradice s ním spojené, seznámíme se s hudebními nástroji.

 

 

 

Dílčí cíle

  • rozvoj fyzické a psychické zdatnosti
  • osvojení si poznatků o podpoře zdraví a bezpečí
  • rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních / vnímání, naslouchání, porozumění /
  • posilování přirozených poznávacích citů / zvídavosti, zájmu, radosti z objevování/
  • osvojení si elementárních poznatků, schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem
  • pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit

 

 

 

 

Vzdělávací nabídka

  • lokomoční pohybové činnosti, sezónní činnosti – hry na sněhu
  • hudební a hudebněpohybové hry a činnosti
  • samostatný slovní projev na určité téma
  • poslech čtených či vyprávěných pohádek a příběhů
  • prohlížení a čtení knížek
  • záměrné pojmenování bězných objektů a předmětů, určování a pojmenování jejich vlastostí, jejich charakteris. znaků a funkcí
  • spontánní hra, volné hry a experimenty s materiálem apředměty
  • hry podporující tvořivost a fantazii
  • vyprávění toho, co dítě slyšelo nebo co shlédlo
  • činnosti zajišťující spokojenost a radost, činn. vyvolávající veselí a pohodu

 

  • dramatické činnosti / předvádění a napodobování člověka v různých situacích, mimické vyjadřování nálad /
  • hry a praktické činnosti uvádějící dítě do světa lidí, jejich občanského života a práce / manipulace s pomůckami a nástroji, praktické ukázky z okolí, tématické hry k povolání/
  • hry a činnosti, které vedou děti k ohleduplnosti k druhému, k ochotě rozdělit se s ním, půjčit hračku, střídat se, pomoci mu, ke schopnosti vyřešit vzájemný spor apod.
  • kooperativní činnosti ve dvojicích, ve skupinkách
  • činnosti zaměřené na poznávání jednoduchých obrazně znakovách systémů / písmena, číslice, piktogramy, značky../
  • společenské hry
  • četba, vyprávění a poslech pohádek a příběhů s etickým obsahem a poučením

 

  • aktivity podporující uvědomování si vztahů mezi lidmi / kamarádství, přátelství, vztahy mezi oběma pohlavími, úcta ke stáří /
  •  tvůrčí činnosti slovesné, literární, dramatické, výtvarné, hudební, hudebněpohybové, podněcující nápaditost dítěte, estetické vnímání a vyjadřování/
  • přirozené pozorování blízkého prostředí a života v něm, přírody, kulturních i technických objektů

 

 

 

Očekávané výstupy

  • zvládat základní pohyb. dovednosti a prostorovou orientaci, pohybovat se na sněhu, ledu
  • ovládat dechové svalstvo, sladit pohyb se zpěvem
  • pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
  • vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech / konstruktivních, výtvarných, hudebních, pohybových či dramatických /
  • sledovat a vyprávět příběh, pohádku
  • chápat slovní vtip a humor
  • prožívat radost ze zvládnutého a poznaného
  • projevovat zájem o knížky, soustředěně poslouchat četbu, hudbu, sledovat divadlo, film, užívat telefon
  • rozlišovat některé obrazné symboly (piktogramy, orientační a dopravní značky, označení nebezpečí apod.) a porozumět jejich významu i jejich komunikativní funkci
  • porozumět běžným projevům vyjádření emocí a nálad
  • zachytit a vyjádřit své prožitky – slovně, výtvarně, pomocí hudby, dramatickou improvizací apod.
  • poznat a vymyslet jednoduchá synonyma, homonyma a antonyma
  • zaměřovat se na to, co je z poznávacího hlediska důležité / odhalovat podstatné znaky, vlastnosti předmětů, nacházet spol. znaky, podobu, rozdíl, charakter. rysy předmětů či jevů a vzájemné souvislosti mezi nimi/
  • chápat prostorové pojmy, elementární, časové pojmy, orientovat se v prostoru i v rovině, částečně se orientovat v čase
  • všímat si změn a dění v nejbližším okolí
  • respektovat potřeby jiného dítěte, dělit se s ním o hračky, pomůcky, pamlsky, rozdělit si úkol s jiným dítětem apod.
  • vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech i ve slovních výpovědích k nim
  • zacházet šetrně s vlastními i cizími pomůckami, hračkami, věcmi denní potřeby, s knížkami, s penězi apod.
  • pochopit, že každý má ve společenství  / rodině, ve třídě / svou roli podle které je potřeba se chovat, porozumět běžným neverbálním projevům citových prožitků a nálad druhých /
  • vnímat umělecké a kulturní podněty, pozorně poslouchat, sledovat se zájmem literární, dramatické či hudební představení/
  • uvědomovat si nebezpečí, se kterým se může ve svém okolí setkat / vědět, jak se nebezpečí vyhnout, kam se v případě potřeby obrátit o pomoc /
  • vnímat, že svět má svůj řád, že je rozmanitý a pozoruhodný, nekonečně pestrý a různorodý – jak svět přírody, tak i svět lidí

 

 

 

Rizika

  • omezení samostatnosti dítěte při pohybových činnostech, málo příležitostí k pracovním úkonům
  • nevhodné oblečení při pohybových činnostech
  • omezený přístup ke knížkám
  • nedostatečná pozornost k rozvoji dovedností předcházejících čtení a psaní
  • nedostatek příležitostí k poznávacím činnostem založeným na vlastní zkušenosti
  • nedostatek času a prostředků pro spontánní hru, jejímu rozvinutí a dokončení
  • nedostatek možností projevovat vlastní city
  • málo podnětů a aktivit podporujících estetické vnímání, cítění, prožívání a vyjadřování
  • soustředění pozornosti pouze na verbální formy komunikace, přítomnost nevhodných, pobízivých a nevkusných podnětů
  • nevhodný mravní vzor okolí
  • nedostatek příležitostí vnímat svět v jeho pestrosti a změně, v jeho dění a řádu

 

 

 

          4. Jaro ťuká do poupátek

          / asi 6 týdnů /

 

Probouzející se příroda vybízí k procházkám do okolí, kde sledujeme rozmanitost jarních květin, nasloucháme zpěvu ptáků a všímáme si rodících se mláďat na dvorcích.

Vše, co vidíme v přírodě se pokoušíme výtvarně, hudebně, či dramaticky ztvárnit.

V mateřské škole slavíme svátky jara – Smrtnou neděli, Velikonoce, k těmto událostem připravujeme i rozhlasové relace pro spoluobčany.

 

 

Dílčí cíle

  • rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky, ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
  • rozvoj a užívání všech smyslů
  • rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních / vnímání, naslouchání, porozumění/ i produktivních / výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu a vyjadřování/
  • osvojení si elementárních poznatků o znakových systémech a jejich funkci / abeceda, čísla/
  • rozvoj a kultivace mravního i estetického vnímání, cítění a prožívání
  • vytváření prosociálních postojů / rozvoj sociální citlivosti, přizpůsobivosti, tolerance, respektu apod./
  • rozvoj kooperativních dovedností
  • vytvoření základů aktivních postojů ke světu, k životu, pozitivních vztahů ke kultuře a umění, rozvoj dovedností umožňujících tyto vztahy a postoje vyjadřovat a projevovat
  • osvojení si poznatků a dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí při spoluvytváření zdravého a bezpečného prostředí a k ochraně dítěte před jeho nebezpečnými vlivy
  • rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách

 

Vzdělávací nabídka

  • manipulační činnosti a jednoduché úkony s předměty, pomůckami, nástroji, náčiním, materiálem,  činnosti seznamující děti s věcmi, které je obklopují a jejich praktickým používáním
  • poslech čtených či vyprávěných pohádek a příběhů, sledování filmových a divadelních pohádek a příběhů
  • vyprávění toho, co dítě slyšelo nebo co shlédlo
  • činnosti zaměřené k seznamování se s elementárními číselnými a matematickými pojmy a jejich symbolikou / číselná řada, geom. tvary, množství/ a jejich smysluplné praktické aplikaci
  • činnosti zaměřené k poznávání různých lidských vlastností, záměrné pozorování, čím se lidé mezi sebou liší / fyzické i psychické vlastnosti, dovednosti, schopnosti, city, vlastnosti dané pohlavními rozdíly, věkem, zeměpisným místem narození, jazykem/ a v čem jsou si podobní
  • hry a činnosti, které vedou děti k ohleduplnosti k druhému, k ochotě rozdělit se s ním, půjčit hračku, střídat se, pomoci mu, ke schopnosti vyřešit vzájemný spor apod.
  • hry zaměřené k poznávání a rozlišování různých společenských rolí / dítě, učitel, dospělý, rodič, žák, role v daném pohlaví, profesní role a herní role/
  • přirozené pozorování blízkého prostředí a života v něm, okolní přírody, kulturních i technických objektů, výlety a vycházky do okolí
  • pozorování životních podmínek a stavu životního prostředí, poznávání ekosystému /les, louka, rybník apod./

 

 

Očekávané výstupy

  • koordinovat lokomoci a další polohy a pohyby těla, sladit pohyb s rytmem a hudbou
  • pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
  • vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách
  • naučit se zpaměti krátké texty
  • sluchově rozlišovat začáteční a koncové slabiky a hlásky ve slovech
  • řešit problémy, úkoly a situace, myslet kreativně, předkládat nápady
  • vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech i ve slovních výpovědích k nim
  • rozhodovat o svých činnostech
  • prožívat radost ze zvládnutého a poznaného
  • být citlivé ve vztahu k živým bytostem, k přírodě i k věcem
  • uplatňovat své individuální potřeby, přání a práva s ohledem na druhého,přijímat a uzavírat kompromisy, řešit konflikt dohodou
  • vnímat, co si druhý přeje či potřebuje, vycházet mu vstíc / chovat se ohleduplně k slabšímu či postiženému dítěti, mít ohled na druhého/
  • utvořit si základní dětskou představu o pravidlech chování a společenských normách, co je v souladu s nimi a co proti nim a ve vývojově odpovídajících situacích se podle této představy chovat
  • zachycovat skutečnosti ze svého okolí a vyjadřovat své představy pomocí výtvarných dovedností a technik
  • mít povědomí o širším společenském, věcném, přírodním, kulturním i technickém prostředí
  • mít povědomí o významu životního prostředí / přírody i společnosti/ pro člověka
  • pomáhat pečovat o okolní životní prostředí / dbát o pořádek a čistotu, nakládat vhodným způsobem s odpady, starat se o rostliny, spoluvytvářet pohodu prostředí, chránit přírodu v okolí, živé tvory apod./

 

 

Rizika

  • absence či nedostatek řízených pohybových aktivit vedoucích k osvojení nových pohybových dovedností
  • prostřdí komunikačně chudé, omezující běžnou komunikaci mezi dětmi a dospělými
  • špatný jazykový vzor
  • převažující důraz na pamětní učení a mechanickou reprodukci, málo názornosti i prostoru pro rozvoj fantazie
  • nedostatek možnosti projevovat vlastní city, sdělovat citové dojmy a prožitky a hovořit o nich
  • nevhodné vzory a modely chování / netaktní komunikace, nedostatek sociálního cítění, ohleduplnosti a tolerance/
  • nedostatečně psychosociálně bezpečné prostředí, neautentické, s nedostatkem porozumění a tolerance
  • prostředí, které nabízí málo možností ke spolupráci a komunikaci s druhým
  • příliš mnoho nefunkčních pravidel ve skupině, děti se nepodílejí na jejich vytváření, ne všichni je dodržují
  • nedostatek příležitosti k rozvoji uměleckých dovedností dítěte a k vytváření jeho estetického vztahu k prostředí, ke kultuře a umění
  • nedodržování pravidel péče o zdravé prostředí v provozu MŠ špatný příklad dospělých / chování ohrožující životní prostředí, neekologické postoje, lhostejnost k problémům kolem sebe/

 

  1. Já, člověk

/ asi 6 týdnů /

 

Svátek matek nás navodí k povšimnutí si důležitosti role matky a rodiny, k poznání vývoje člověka od prenatálního období až po stáří.

Děti se seznámí s lidským tělem. Budeme se snažit klást základy k úctě ke svému životu a životu druhých. / bezpečnost /

Naučí se chápat rozdíly mezi lidskými rasami, odbourávat rasismus, vážit si výsledků lidské práce, kulturních památek a věcí kolem nás.

Děti získávají poznatky a vztah k místu, kde žijí, ke své vlasti.

 

 

 

Dílčí cíle

  • uvědomění si vlastního těla
  • rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (koordinace a rozsahu pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka apod.), ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
  • rozvoj a užívání všech smyslů
  • osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví, o pohybových činnostech a jejich kvalitě
  • rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu
  • rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickému (pojmovému), rozvoj paměti a pozornosti, přechod od bezděčných forem těchto funkcí k k úmyslným, rozvoj a kultivace představivosti a fantazie
  • poznávání sebe sama, rozvoj pozitivních citů ve vztahu k sobě (uvědomění si vlastní identity, získání sebevědomí, sebedůvěry, osobní spokojenosti
  • získání relativní citové samostatnosti
  • osvojení si elementárních poznatků, schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem
  • rozvoj základních kulturně společenských postojů, návyků a dovedností dítěte, rozvoj schopnosti projevovat se autenticky, chovat se autonomně, prosociálně a aktivně se přizpůsobovat společenskému prostředí a zvládat jeho změny
  • seznamování se světem lidí, kultury a umění, osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije
  • vytváření povědomí o existenci ostatních kultur a národností
  • vytváření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním i technickém prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách
  • poznávání jiných kultur

 

 

 

Vzdělávací nabídka

  • zdravotně zaměřené činnosti (vyrovnávací, protahovací, uvolňovací, dechová, relaxační cvičení
  • smyslové a psychomotorické hry
  • činnosti zaměřené k poznání lidského těla a jeho částí
  • příležitosti a činnosti směřující k ochraně zdraví, osobního bezpečí a vytváření zdravých životních návyků
  • poslech čtených či vyprávěných pohádek a příběhů, sledování filmových a divadelních pohádek a příběhů
  • grafické napodobování symbolů, tvarů, čísel a písmen
  • prohlížení a čtení knížek
  • smyslové hry, nejrůznější činnosti zaměřené na rozvoj a cvičení postřehu a vnímání, zrakové a sluchové paměti, koncentrace pozornosti apod.
  • činnosti zaměřené k vytváření pojmů a osvojování poznatků (vysvětlování, objasňování, odpovědi na otázky, práce s knihou, obrazovým materiálem, s médii)
  • činnosti zaměřené k seznamování se s elementárními číselnými a matematickými pojmy a jejich symbolikou (číselná řada, číslice, základní geometrické tvary…) a jejich smysluplné praktické aplikaci
  • spontánní hra
  • činnosti zajišťující spokojenost a radost, činnosti vyvolávající veselí a pohodu
  • činnosti zaměřené k poznávání lidských vlastností, záměrné pozorování, čím se lidé mezi sebou liší (fyzické i psychické vlastnosti, dovednosti, schopnosti, city, vlastnosti dané pohlavními rozdíly, věkem, zeměpisným místem narození, jazykem) a v čem jsou si podobní
  • společenské hry, společné aktivity nejrůznějšího zaměření
  • hry a činnosti, které vedou děti k ohleduplnosti k druhému, k ochotě rozdělit se s ním, půjčit hračku, střídat se, pomoci mu, ke schopnosti vyřešit společný spor
  • běžné každodenní setkávání s pozitivními vzory vztahů a chování
  • hry a praktické činnost uvádějící dítě do světa lidí, jejich občanského života a práce (praktické ukázky z okolí, hry seznamující dítě s různými druhy zaměstnání, řemesel, s různými pracovními činnostmi, praktická manipulace s předměty)
  • smysluplné činnosti přispívající k péči o životní prostředí a okolní krajinu, pracovní činnosti, pěstitelské a chovatelské činnosti, činnosti zaměřené k péči o školní prostředí

 

 

 

Očekávané výstupy

  • pojmenovat části těla, některé orgány (včetně pohlavních), znát jejich funkce, mít povědomí o těle a jeho vývoji, (o narození, růstu těla a jeho proměnách), znát základní pojmy užívané ve spojení se zdravím, s pohybem a sportem
  • rozlišovat, co prospívá zdraví a co mu škodí; chovat se tak, aby v situacích pro dítě běžných
    a jemu známých neohrožovalo zdraví, bezpečí a pohodu svou ani druhých
  • mít povědomí o některých způsobech ochrany osobního zdraví a bezpečí a o tom, kde
    v případě potřeby hledat pomoc (kam se obrátit, koho přivolat, jakým způsobem apod)
  • vést rozhovor (naslouchat druhým, vyčkat, až druhý dokončí myšlenku, sledovat řečníka i obsah, ptát se)
  • mít povědomí o významu péče o čistotu a zdraví, o významu aktivního pohybu a zdravé výživy
  • sledovat očima zleva doprava
  • poznat napsané své jméno
  • chápat základní číselné a matematické pojmy, elementární matematické souvislosti a podle potřeby je prakticky využívat (porovnávat, uspořádávat a třídit soubory předmětů podle určitého pravidla, orientovat se v elementárním počtu cca do šesti, chápat číselnou řadu v rozsahu první desítky, poznat více, stejně, méně, první, poslední apod.)
  • naučit se nazpaměť krátké texty, úmyslně si zapamatovat a vybavit
  • uvědomovat si svou samostatnost, zaujímat vlastní názory a postoje a vyjadřovat je
  • uvědomovat si příjemné a nepříjemné citové prožitky (lásku, soucítění, radost, spokojenost i strach, smutek, odmítání), rozlišovat citové projevy v důvěrném (rodinném) a cizím prostředí
  • odmítnout komunikaci, která je mu nepříjemná
  • chápat, že všichni lidé (děti) mají stejnou hodnotu, přestože je každý jiný (jinak vypadá, jinak se chová, něco jiného umí či neumí apod.), že osobní, resp. osobnostní odlišnosti jsou přirozené
  • pochopit, že každý má ve společenství (v rodině, ve třídě, v herní skupině) svou roli, podle které je třeba se chovat
  • chovat se a jednat na základě vlastních pohnutek a zároveň s ohledem na druhé
  • dodržovat pravidla her a jiných činností, jednat spravedlivě, hrát fair
  • osvojit si elementární poznatky o okolním prostředí, které jsou dítěti blízké, pro ně smysluplné a přínosné, zajímavé a jemu pochopitelné a využitelné pro další učení a životní praxi
  • vnímat, že svět má svůj řád, že je rozmanitý a pozoruhodný, nekonečně pestrý a různorodý - jak svět přírody, tak i svět lidí (mít elementární povědomí o existenci různých národů a kultur, různých zemích, o planetě Zemi, vesmíru apod.)

 

Rizika

  • neznalost zdravotního stavu a zdravotních problémů dítěte
  • nedostatek či zkreslení elementárních informací o lidském těle, o jeho růstu a vývoji, o funkcích některých částí a orgánů, o zdraví i možnostech jeho ohrožení, způsobech ochrany zdraví a bezpečí
  • nedostatečná pozornost k rozvoji dovedností předcházejících čtení a psaní
  • nedostatek příležitostí k poznávacím činnostem založeným na vlastní zkušenosti
  • převaha předávání hotových poznatků slovním poučováním a vysvětlováním
  • nedostatek času a prostředků pro spontánní hru, k jejímu rozvinutí a dokončení
  • nedostatečná motivace dětí k jejich sebevyjádření a sebeuplatnění
  • nepřiměřené nároky na dítě, časté negativní hodnocení, kdy dítě opakovaně prožívá pocit selhání
  • nejednoznačně formulovaná pravidla chování ve vztahu k druhému, nedodržování přijatých pravidel, špatný vzor
  • prostředí, které nabízí málo možností ke spolupráci a komunikaci s druhým
  • potlačování autonomního chování dítěte v zájmu zkratkovitého dosažení vnější disciplíny a poslušnosti
  • zvýhodňování a znevýhodňování některých dětí ve skupině
  • nedostatek příležitostí k nápravě jednání, které bylo proti pravidlům
  • nedostatečné a nepřiměřené informace, nedostatečné, nepravdivé nebo žádné odpovědi na otázky dětí

 

 

 

 

 

6.2.Dílčí specificky zaměřené projekty

 

 

6.2.1.     LOGOPEDICKÁ PREVENCE

 

Z důvodu velkého výskytu špatné výslovnosti hlásek u dětí, věnujeme v naší mateřské škole velkou pozornost logopedické prevenci. Úzce spolupracujeme se Speciálně – pedagogickým centrem pro děti s vadami řeči Brno, pobočkou v Kroměříži.

Denně s dětmi provádíme logopedické chvilky, zaměřené na rozvoj správného dýchání, gymnastiku mluvidel a artikulační cvičení.

Dětem s vadnou výslovností se paní učitelky Pavlína Valachová a Žaneta Kalivodová věnují individuálně .Provádí s dětmi dechová a artikulační cvičení, gymnastiku mluvidel, nacvičují správné postavení mluvidel pro jednotlivé hlásky, učí je správně vyslovovat nápodobou, ve slabikách, slovech, větách, říkankách a básních. Pak teprve hlásky procvičují v hovorové řeči. Součástí individuální práce s dětmi je také rozvoj grafomotoriky dětí. Úzce přitom spolupracují s rodiči dětí a logopedkami ze SPC.

V rámci logopedické prevence se v průběhu celého dne v naší mateřské škole nezaměřujeme jen na správnou výslovnost hlásek, ale také na rozvoj slovní zásoby dětí, osvojování a zdokonalování gramatické správnosti jejich mluveného projevu a na rozvoj jejich souvislého vyjadřování.

 

 

 

  1. HRAJEME SI S VÝTVARNÝM MATERIÁLEM

 

Zde se věnujeme zejména předškolním dětem, které se jej účastní 1x týdně v době odpoledního odpočinku. Děti mají možnost využívat při tvořivých činnostech různé výtvarné i přírodní materiály. Většina tvoření souvisí s aktuálním tématem v mateřské škole, popř,. Navazuje na momentální prožitky dětí v oblasti svátků apd. Při práci s dětmi se střídají všechny učitelky mateřské školy.

 

 

6.2.3.     ZDRAVÝ ÚSMĚV

 

Jedenkrát za měsíc se děti v naší mateřské škole setkávají s panem Zdeňkem Forejtem, se kterým pracují za pomoci učitelek v projektu Zdravý úsměv. Seznamují se se zásadami zdravého životního stylu a zdravé výživy, poznávají zdravou stravu, stavbu zubů, nacvičují správné držení a používání zubního kartáčku, správnou techniku čištění zubů.

Učitelky každodenně pokračují v upevňování získaných dovedností při čištění zoubků po obědě. Do projektu jsou zapojeni i rodiče, kteří pomáhají dětem vypracovávat nejrůznější úkoly v oblasti ústní hygieny.